Jumaat, 7 September 2012

Catur & Kristian

Catur ataupun nama famousnya, chess merupakan permainan yang cukup digemari oleh sebahagian penduduk bumi khususnya di Malaysia. Pada usia seawal 7 tahun anak-anak yang belajar di Sekolah Kebangsaan ataupun SK selalunya telah didedahkan dengan permainan chess ini. Apa itu chess? Apakah tujuan chess dicipta? Adakah chess boleh diterapkan dalam pelajaran pada era kemodenan kini? Apa kaitan chess dan kristian?

Saya akan jawap soalan yang pertama terlebih dahulu. Chess adalah permainan dua orang yang dimainkan di atas papan catur, papan berkotak-kotak persegi dengan 64 petak yang disusun dalam grid lapan oleh lapan.Ia adalah salah satu permainan yang paling popular di dunia, dimainkan oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia di rumah, di kelab-kelab, dalam talian, melalui surat-menyurat, dan dalam kejohanan.

A selection of black and white chess pieces on a chequered surface.


Dalam permainan ini ada 2 warna iaitu hitam dan putih. Setiap pemain dibekalkan dengan satu raja (King), satu ratu (Queen), dua Rooks (Rooks), dua kuda (Knight), dua biskop (Bishop), dan lapan bidak (Pawns). Chess telah dikategorikan sebagai permainan yang memerlukan strategi untuk menang.


Tujuan chess dicipta pula ialah bagi melahirkan pelajar yang mampu memberi saingan kepada pelajar luar negara. Chess juga ialah faktor utama mengapa negara di eropah seperti Jerman, Great Britain (England, Scotland, Wales, Ireland), Sepanyol maju kerana anak-anak mereka telah dididik sejak kecil lagi tentang kepentingan permainan ini.


Soalan yang terakhir semestinya soalan yang GEMPAK kerana soalan ini membabitkan agama. Kristian seperti mana yang diketahui oleh umat Islam ialah sebuah agama yang sentiasa memburu umat Muhammad untuk sesat bersama mereka. Jadi, chess juga mungkin salah satu penyesatan yang dilakukan oleh kaum kristian. 



Barisan Pertama(Kiri) : King, Queen, Rooks, Knight, Bishop, Pawn.

Barisan Kedua(Kanan) : Pawn, Bishop, Knight, Rooks, Queen, King.


Kedudukan diatas sama seperti yang berlaku dalam...................................





Gereja Katolik.

Gereja Baptist

Gereja Presbyterian

Adakah kita mahu anak-anak kita menjadi seperti orang eropah yang pandai tetapi berfikiran Jahiliyyah ataupun kotor. Pemikiran kanak-kanak akan menjadi kotor sekiranya kanak-kanak itu belajar perkara yang kotor. Namun, jika kita mahu generasi akan datang berfikiran sekular seperti Mustafa Kemal Atatürk.

.M.K.A.

Sama-sama kita renungkan mana yang baik dan mana yang buruk. Semoga anda mengambil iktibar dalam blog saya pada kali ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan